Ülevaated ja testid

Suverehvid Põhjamaise suve tarbeks

Suverehvid on projekteeritud nii, et nad kõige paremini sooja suveilmaga toimiks. Meil siin tuleb aga pahatihti suvelgi üsna jahedates oludes sõita. Külm ja märg asfalt võib olla üllatavalt libe ning isegi tunnustatud ja kvaliteedi poolest tuntud valmistajate rehvid ei pruugi sellega hakkama saada – kui need olid mõeldud näiteks Vahemere-äärsetele turgudele.

Barum Bravuris 3HM
Bridgestone Turanza T001
Continental ContiPremiumContact 5
Davanti DX390
Dunlop Sport BluResponse
Duraturn Mozzo Sport
Falken ZIEX ZE914 Ecorun
Goodyear EfficientGrip Performance
Hankook Ventus Prime 3
Kenda Emera A1
Linglong Green-Max HP 010
Maxxis Premitra HP5
Michelin Primacy 3
Nokian Hakka Blue 2
Pirelli Cinturato P7 Blue
Wanli Harmonic H220
Vredestein Sportrac 5
Yokohama BluEarth-A AE50

Testiauto: Volkswagen Golf
Rehvimõõt: 205/55 R16

Uusi tipptasemel rehve arendades tuleb valmistajal silmas pidada head pidamist märjal asfaldil ja juhitavust. Kahjuks on lausa võimatu projekteerida rehvi, mis toimiks ühtviisi hästi nii kuuma kui külma ilmaga. Kui rehvi materjalivalikus teha panus külmale ilmale, pole rehvil kuuma ilmaga nii head pidamist. Mis ei jää erinevate maade autolehtede rehvitestides märkamata. Ja nüüd oskab lugeja ehk ise arvata, milliste maade rehviturud oma müügimahtudega on valmistajatele olulisemad…
Reaalselt tuleb rehvivalmistajal otsustada, millise temperatuuri juures hakkab ilma jahenedes rehvide pidamine kehvemaks jääma. Mõnel rehvil tuleb see piir vastu 10 kraadi juures, mõnel veidi madalamal. Temperatuuri langedes jääb pidamist vähemaks, selle vastu ei saa. Küsimus on selles, kui palju see vähenemine tunda annab.
Meie suveilmad on üsna muutlikud ja rehvivalmistaja vaatenurgast eriti rasked –
neid kümne kraadi piiril temperatuure võib kohata kesksuvelgi. Ning kevadel ja sügisel tuleb hommikuse tipptunni ajal samuti suverehvidega toime tulla. Kui pimedal maanteel tekib märjal asfaldil vaid paari soojakraadi juures vajadus järsult pidurdada, pole vähimatki kasu sellest, et valmistaja meelest toimib rehv puhkuse ajal palavusega suurepäraselt. Kui ikka suverehvid on meil ette nähtud kasutamiseks vähemalt 1. maist 1. oktoobrini, siis peab rehv sobima kõigi selles vahemikus esinevate kliimaoludega.

Lai valik
Sel korral valiti testi jaoks välja 18 rehvi. Riik, kus rehv tehtud, ei ütle veel midagi rehvi kvaliteedi või valmistaja kodumaa kohta, sest tehas võib ju asuda ükskõik kus. Kvaliteetrehvidest on vaid Nokian ja Vredestein tehtud valmistaja kodumaal, vastavalt siis Soomes ja Hollandis. Prantslaste Michelin tuleb Itaaliast, jaapanlaste Yokohama ja Bridgestone tehased on Filipiinidel ja Poolas. Ka Goodyear ja Dunlop on lootnud poolakate tööoskuste peale.
Sakslaste Continental on tehtud Tšehhis. Veidral kombel on Continentali teine mark, algselt Tšehhist pärit Barum, tehtud omakorda Prantsusmaal. Itaallaste Pirelli on vähemalt testis osalenud mudeli puhul kasutanud Rumeenia tööjõudu.

Vastupidiselt Euroopa rehvivalmistajatele tehakse Hiina firmade rehvid peaaegu eranditult Hiina tehastes. Neid oligi seekordses valikus tervelt kuus. Korea Hankook oli samuti Hiinas valmistatud, kuid Hiina rehviks ei saa seda siiski pidada.
Et pilt veel segasem oleks, kasutavad rehvivalmistajad vahel sama rehvimudeli tegemisel erinevaid tehaseid. Nii ei ütlegi rehvi küljel olev päritolumaale osutav number midagi selle kohta, kus asub firma peakorter või projekteerimisosakond, vaid on pigem jäänuk minevikust ning mõnel pool ka alus imporditollide määramisel.

Testijate töö
Suure rehvitesti puhul ning eriti nendel katsetel, kus otseselt sõiduomadusi võrreldakse, tuleb tegutseda mitte ainult täpselt ja hoolikalt, vaid ka võimalikult kiiresti. Mida pikemale katse venib, seda suurem on oht, et õhu või asfaldi temperatuur muutub ehk siis mõni muu kõrvaline tegur tulemusi mõjutama pääseb. Statistika reeglid armu ei anna – juhuslikkuse välistamiseks peab katseid olema tehtud kindel arv.
Teisest küljest kulutab iga pidurdamine ja pidamise piiril läbitud kurv pisut rehvi, see aga hakkab ajapikku rehvi pidamisele mõjuma. Nii tuleb jälgida, et kõigi rehvidega sõidetaks ühepalju ja ebaühtlane kulumistase mõjuma ei hakkaks.
Testi ajal kasutatakse nii rehvide vahetamisel, tulemuste registreerimisel kui testijate kommentaarides rehvide nimede asemel numbreid. Pimetest on omal kohal, sest pikaaegsetel testijatel tekib aastate jooksul ühe või teise margi suhtes teatud ootusi ja eelistusi. Pimetest laseb vabalt paremaid kiita ja kehvemaid kiruda, ilma et tekiks kahtlust, kas siis selle firma rehv saab tõesti olla selline nagu äsja tundus. Üllatusi juhtub alati, nii ka sel korral, ja mõned eeldatavasti kvaliteetrehvid üllatasid paraku negatiivselt.

Nagu ikka, panime suurema rõhu rehvide toimimisele ja turvalisusele märjal teel. Arvestasime ka sellega, et meie oludes sõidetakse suverehvidega suurem osa aega jaheda ilmaga, kui pidamist on vähem. Rehvidel oli märgatavaid erinevusi, aga võis rõõmuga tõdeda, et Hiina toodete kvaliteet paraneb aastast aastasse.

Tulemused leiad aprilli Tehnikamaailmast
Allikas: TM (Viide artiklile >)

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga